דלג על בר עליון
דלג על Banners
דלג על Banners
דלג על Banners
דלג על ניווט מהיר
דלג על Banners
מתי אתם עושים את זה?
דלג על Banners

לא למהפכנים בלבד

ערן אלוש סבור, שהמאבק החברתי החשוב כיום הוא מאבק שמשותף לכל האזרחים בישראל: מאבק מאוחד לחירות, שוויון ואחווה
חירות, שוויון, אחווה: למהפכנים בלבד? (הגדלה)

  ועדת חברה

 

במהלך השנים, המאבק הנפרד למימוש ערכים שונים ואינטרסים נפרדים פגע במאבק המשותף לבניית חברה דמוקרטית. פעמים רבות מידי, נשכח ש"חירות", "שוויון" ו"אחווה" הנם חלקים ממארג אתי כולל של חברה דמוקרטית ראויה - מארג ממנו כל ערך וערך זוכה לאופני שימוש, למשמעות, לעוצמה ולהשלמה. כל ערך וערך כשלעצמו חסר, כל ערך וערך כשלעצמו חלקי וכל התייחסות חלקית למארג נותנת פחות אפשרות למיצוי הערך עצמו ולשותפות מלאה בדמוקרטיה. פעמים רבות מידי, התעלמנו מתרומת החיבור שבין הערכים, מהסינרגטיות של המאבק הכולל לשינוי חברתי בו: "חירות" מאפשרת יותר חירות כאשר היא מאפשרת גם שוויון, "שוויון" מאפשר יותר שוויון כאשר הוא מאפשר גם חירות, ושניהם מאפשרים הרבה יותר כאשר הם מאפשרים גם אחווה. כמובן שבלעדי אחד מהם שותפות בדמוקרטיה תהה חסרה.


החברה בישראל בפתחה של המאה העשרים ואחת עומדת בפני המשך הפרטה, המשך התנערות המדינה והחלקים הדומיננטיים בחברה מלקיחת אחריות לצרכי השכבות החלשות והקבוצות המרוחקות ממוקדי הכוח, הגברת נזקי הגלובליזציה הכלכלית ועוד. מבט מעריך קדימה מגלה בפנינו עתיד קרוב מעורר חשש. החברה בישראל מקדישה עצמה יותר ויותר לקידום "החירות המירבית" של העשירים ובעלי הכוח, פחות ופחות לקידום "השוויון" של שאר השותפים לחברה ו"אחווה כלל חברתית" נמחקה כמעט לגמרי מהמילון החברתי (לפחות עד המלחמה הבאה). תגובה מיידית ולכאורה הולמת תהא מאבק חברתי הממוקד בנושאי שוויון בלבד וניצנים לכך כבר נראו. מאבק לשוויון בלבד יהיה מאבק חסר, לא מקיף את שאר חברי המחנה לשינוי חברתי, וכפי שכבר קרה בעבר - כשאחת מהקבוצות תשיג שוויון בתחום שחשוב לה (זכויות דיירים, זכויות בעלי קרקעות חקלאיות, זכויות נפגעי מס רכוש, זכויות קבוצות מיעוט אתנימסוים, זכויות סובלים מנכות מסוימת וכדומה) שותפותה במאבק תפחת.

 

קידום החברה בישראל לכיוונים של חברה צודקת יותר יתאפשר רק כאשר ניאבק מאבק כולל ל"חירות", ל"שוויון" ול"אחווה". ל"חירות" של כלל הישראלים ושל כלל הפלסטינים בין גבולות מדינת ישראל ומחוצה להם; ל"שוויון" של כלל השותפים לחברה ללא הבדל דת, שיוך אתני, מוגבלות ומין; ל"אחווה" של כלל השותפים לחברה באשר הם בני אנוש השואפים לחיים טובים יותר בחברה ראויה יותר ולא לחלוקות מוציאות את האחר באשר הוא יהודי, ערבי, מזרחי, אשכנזי, גבר, אישה, בעל רכוש ושאר החלוקות הנהוגות עדיין במחנה השינוי החברתי. היום, ואולי יותר מאשר בעבר, נדרש מאבק של מחנה מאוחד לשינוי חברתי. מאבק לחברה המאפשרת יותר חירות, יותר שוויון, יותר אחווה ודוגלת בגלובליזציה גם של "חירות", "שוויון" ו"אחווה".

 

הקליקו והגיבו למאמר זה

 

 

 

הכותב הינו בוגר תואר ראשון במדעי המדינה ותקשורת,

ועוסק בפרוייקטים חברתיים-קהילתיים לקידום חברה שיוונית וצודקת וצמצום הפערים. 

 

 

הדפסהשליחה לחברהגיבו לכתבה
תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. פרופ. העברי (22/02/2009 23:09:46)
2. דניאל (22/02/2009 23:40:38)
3. רן (22/02/2009 23:42:48)
4. חני (23/02/2009 07:27:15)
5. אנונימי (28/04/2009 00:53:30)
6. ניסים בורקס (15/07/2009 19:27:58)
דרונט בניית אתרים
מיסודה של עמותת נחשון
עבור לתוכן העמוד
התנדבות