דלג על בר עליון
דלג על Banners
דלג על Banners
דלג על Banners
דלג על ניווט מהיר
דלג על Banners
מתי אתם עושים את זה?
דלג על Banners

מדריך הפנאי של עולם ההתנדבות

למעלה משני מיליון איש.
זו ההערכה שלי לכמות של האנשים שהיו רוצים אולי להתנדב ולהיות מעורבים חברתית פה ושם, איך אינם עושים זאת – פשוט כי זה לא משתלב להם בסדר היום. האנשים האלה, האכפתיים-אך-עסוקים, הם קהל יעד בלתי מושג מבחינת ארגוני התנדבות. אי אפשר להציע להם שום תפקיד.
כשאנחנו חושבים על התנדבות, אנו נוטים לחשוב על קשר שדורש מחויבות רבה – זה נכון. התנדבות במובן הקלאסי היא ארוכת טווח, מתמשכת, קבועה ותהליכית. וכך מן הראוי שיהיה. בסקר שנערך בשנת 2006 על ידי מכון סמית, דיווחו 45% מהאוכלוסיה היהודית הבוגרת כי הם עוסקים בסוג כלשהו של התנדבות. מחקר של מכון גיאוקרטוגרפיה עבור המרכז הישראלי להתנדבות נוער מאותה שנה מראה, כי בקרב צעירים בגילאי 20-30, שיעור ההתנדבות נופל ל-19%. אז מה באשר לכשני מיליון איש, שהם אכפתיים, אבל עסוקים מכדי להתנדב בדרך הקלאסית? האם נוותר עליהם? האם לא ניתן להציע להם כל אפשרות להשתלב בעולם החברתי?

נדרש כאן שינוי בהגדרה של עצם מושג ההתנדבות. היום, אנשים יכולים לנתב זמן לכל מיני קטגוריות – לעבודה, לפנאי, להתנדבות, למשפחה. ההתנדבות נתפסת כקטגוריה בפני עצמה. ולכן היא פאסֵה. כי היא תמיד תבוא בעדיפות נמוכה על פני עבודה או פנאי. השינוי הנדרש, הוא להכניס את ההתנדבות כאפשרות שנמצאת בתוך תרבות הפנאי. ליצור דרך חדשה של התנדבות, שהיא פשוטה ונוחה, ושאינה דורשת מחויבות. התנדבות כזו היא כמו כל פעילות פנאי אחרת. אם יש לך שעתיים פנויות, תוכל ללכת לים, לראות טלוויזיה, לקרוא ספר, לשמוע מוסיקה, או פשוט לקפוץ לשעתיים של עשייה חברתית.
כמובן שהתנדבות כזו היא פחות משמעותית מאשר ההתנדבות התהליכית, המתמשכת והקבועה. אך בשביל אותם אנשים אכפתיים-אך-עסוקים, התנדבות נוחה וגמישה היא פיתרון טוב. פיתרון יחיד.

אם ברצוננו להוציא את הציבור הישראלי מהאדישות ומהאגוצנטריות, אם ברצוננו לתרום לסולידריות ולעשיית מעשים טובים, הדבר האחרון שאנו צריכים לעשות זה לקטר על הציבור או לחנך את הציבור. כי הציבור לא מתכוון לשנות את סדרי חייו בשביל לרצות אותנו. מה שהוא צריך, זה כלי. פלטפורמה. שירות. האם אנו מסוגלים לדמיין את עצמנו מתמצאים בעולם הטלוויזיה, הקולנוע או התיאטרון ללא המדריכים השונים המצויים בעיתונים וברשת האינטרנט? איך אפשר לנתב בכלל פנאי בלי מידע קונקרטי? הרי לא מעניין אותי אילו תוכניות טלוויזיה קיימות בעולם, מעניין אותי איזו תוכנית מתקיימת היום בשמונה. כך, בדיוק כפי שאפשר לפתוח עיתון או אתר אינטרנט ולראות אילו סרטים מתקיימים היום, ואילו תוכניות טלוויזיה מתקיימות היום – אתר חברה טובה מאפשר לדעת: אילו פעילויות של התנדבות ועשייה חברתית מתקיימות היום?

אתר חברה טובה מציע פעילויות ברמה הקונקרטית. הוא אינו מלאה את הגולש במידע על אילו ארגונים חברתיים קיימים במדינה, ולא דורש ממנו להתחייב להגיע באופן קבוע, אלא נותן לו את התכנים הרלוונטיים בלבד – אילו "משבצות" של התנדבות מתרחשות באזור שלי היום, באילו שעות, וכיצד ניתן להגיע או ליצור קשר כדי להצטרף למבצע התנדבות ספיציפי. מידע קונקרטי מאפשר לאנשים להשתלב בעשייה חברתית בצורה נוחה וגמישה. כך אנו זוכים מדי יום לראות קהלים הולכים וגדלים לוקחים חלק בפעילויות של התנדבות ויוצאים מהאדישות שנכפתה עליהם.


אורי וכטל,
מייסד ויו"ר
חברה טובה

דרונט בניית אתרים
מיסודה של עמותת נחשון
עבור לתוכן העמוד
התנדבות